Excellent Lifestyle

Köpvillkor

För att omyndiga (under 18 år) ska kunna handla på Excellentlifestyle.se gäller vårdnadshavares samtycke.
Excellent Lifestyle AB tar hänsyn till Distans- och hemförsäljningslagen.

Valuta: Svenska kronor (SEK).
Moms: 25% ingår i samtliga priser.
Fraktkostnad för leverans och retur tillkommer i förekommande fall.

Excellent Lifestyle använder Klarna och Paypal för online betalning vilket möjliggör betalning med bankkort (Visa, MasterCard), faktura och delbetalning.
Om du har frågor gällande din faktura ska du alltid vända dig till Klarna på 08- 120 120 10 Måndag-Torsdag mellan 08.30 – 20.00, fredagar 08.30-17.00 och helger 10.00 – 17.00 Villkor för Klarna, gäller endast svenska kunder. Vi accepterar även betalning genom PayPal.

Excellentlifestyle.se reserverar sig för eventuella uppenbara skriv- eller tryckfel såsom felaktiga priser och slutförsäljning. Observera att bilderna endast ska ses som illustrationer för aktuell modell där färgnyanser, gråtoner mm kan avvika från den faktiskt levererade produkten. Eventuella avvikelser kan bero på skuggor, belysning, exponering mm. Den beskrivande texten gäller framför illustrationen.

Uppenbara felaktigheter på produkter som upptäcks av Excellent Lifestyle, kan tvinga Excellent Lifestyle att häva köpet och återbetala eventuellt inbetalat belopp på bästa sätt. Detta kan utföras när som helst under affärens gång då felaktighet upptäcks. Orsaken till fel kommer att redovisas tydligt till Er i samband med köpets hävande.

I det fall då beställd vara inte finns på lager eller att leveransen är försenad kommer Excellent Lifestyle att kontakta Er via mail inom 1-3 dagar.

Rea/Erbjudanden
Rea gäller så långt lagret räcker.
Erbjudanden utan slutdatum gäller så långt lagret räcker. Lägsta köpebelopp vid utnyttjande av rabattkod är 200 kronor före avdragen rabatt om inte annat anges.
Erbjudande t.ex. ”Köp 3 betala för 2” gäller rabatten endast plagg till ordinarie pris om inte annat anges.
Ingen bytesrätt.

Lagervara
Lagervara innebär att produkten är en vara som vi har i lager året runt. Skulle produkten du beställt ta slut så kontaktar vi dig med en ny leveransdag. Du har då rätt att häva ditt köpt utan kostnad.

Beställningsvaror
OBS! Beställningsvaror kräver förskottsbetalning
Vissa varor tar vi bara hem mot beställning.
Dessa hittar du -> här <- !
När du gör en beställning hos oss gör vi en kontroll hos leverantören för besked om leveranstid. Därefter skickar vi en uppdaterad bekräftelse till dig så att du vet när varan kommer hem till vårt lager. De flesta varor kan vi få hem inom 4-6 veckor, men ibland kan det ta längre tid. Beställningsvaror levereras enligt överenskommelse. Har du funderingar kring detta är det absolut bästa, och snabbaste sättet att kontakta
kundtjänst.

Orderbekräftelse
Excellent Lifestyle rekommenderar att kontrollera Er orderbekräftelse så att informationen överensstämmer med den lagda beställningen.
Kontakta kundtjänst om beställningen är felaktig eller om det är något Ni undrar över.
Excellent Lifestyle rekommenderar att Ni sparar orderbekräftelsen för att ha till hands vid eventuella kontakter med kundtjänst.

Leverans
Det är ett krav att alla paket skall hämtas ut med giltigt legitimation dvs. ID kort, körkort eller pass. Detta är DB Schenker Privpaks regler och villkor och inget som är möjligt att frångå. Om mottagaren av paket saknar giltig legitimation kan paketet dessvärre inte hämtas ut. Excellent Lifestyle använder sig av DB Schenker för att skicka samtliga paket. Detta för att möjliggöra spårbarheten av Er beställning. Paketen hämtas ut på valfritt utlämningsställe,
klicka här >> för att hitta Ert närmsta hämtningsställe.
Avisering via sms eller mail kommer att skickas till Er när försändelsen kommit till utlämningsstället. Om försändelsen inte har hämtats efter två dagar skickas en påminnelse via sms eller mail. Om försändelsen inte har hämtats efter sju dagar sänds en brev-avi till Er.
Om en vara från Excellentlifestyle.se skadas i transport, oavsett om skadan är väl synlig eller dold, skall detta anmälas omgående till speditören eller kontakta Excellent Lifestyles kundtjänst, dock senast inom 7 dagar. Fotografera gärna skada och skicka till oss.

Kontakta Excellent Lifestyles kundtjänst om Ni är osäker på tillvägagångssätt.

Leveranstid
Beställningar mottagna före kl. 14.00 på helgfria vardagar kommer att behandlas inom 1-4 arbetsdagar. Lagervaror levereras inom 2-4 arbetsdagar inom Sverige. Beställningar mottagna på lördagar och söndagar kommer att behandlas påföljande helgfria vardag. Om en vara inte återfinns i lager så tar vi kontakt med dig och meddelar ny leveransdag. Du har då rätt att häva köpet utan kostnad. Undantag vanlig leveranstid är produkter från Himlas sortiment som beställs från centrallager. Leveranstid kan ta upp till 7-10 dagar.
De flesta av våra beställningsvaror levereras inom 4-6 veckor, men ibland kan det ta längre tid. Observera att vid specialbeställda varor kräver vi att betalning ska ha kommit oss tillhanda innan vi lägger leveransordern. Detta innebär att leveranstiden kan komma att påverkas för det fall du inte betalar inom avtalad tid. Vi är inte skyldiga att lämna ut varan förrän den betalas i sin helhet, varför vi avvaktar full betalning innan leverans.

Alla beställningar över 300 kr skickas fraktfritt inom Sverige. När paketet lämnar vårt lager så får du ett leveransmail där du kan följa och spåra försändelsen.

Hämtpaket - ditt paket hämtas på närmaste utlämningsställe, du får en avisering hem i brevlådan när din beställning kan hämtas (eller kostnadsfri SMS avisering)
Företagspaket - ditt paket skickas till företaget som du angivit i kassan.
Hemleverans dagtid - 119kr, Paketet levereras hem till dig under dagtid (07.00-17.00). Schenker ringer och aviserar innan de kör ut paketet. (Fraktfri gräns gäller ej vid hemleverans)
Hemleverans kvällstid - 179kr, Paketet levereras hem till dig under kvällstid (17.00-22.00). Schenker ringer och aviserar innan de kör ut paketet. (Fraktfri gräns gäller ej vid hemleverans)

Eftersom Hemleverans är en tilläggstjänst, så har vi tyvärr ingen möjlighet att skicka ersättningsvaror som hemleverans. Vid fraktfritt över 300 kronor ingår inte tilläggstjänster utan betalas utöver av dig som kund.

Returer och Reklamationer
Excellent Lifestyle AB tar hänsyn till Distans- och hemförsäljningslagen. Du har 14 dagars ångerrätt enligt distansavtalslagen när du handlar på excellentlifestyle.se. Ångerfristen börja löpa från den dag du tagit emot varan. Vid ett ångerköp är det du själv som står för returportot. Vi tar även ut en returhanteringskostnad på 29 SEK. Observera också att, för fraktkostnader som ingått vid utskick till er, kommer avdrag för Excellent Lifestyles fraktkostnader att göras mot återbetalningsbeloppet. 

Detta förutsätter att varan returneras i originalskick, det vill säga oanvänd och med samtliga etiketter och eventuell förpackning bibehållen. Du har möjlighet att öppna förpackningen och titta på det ni beställt, men vi ber er att vara noga med att få ner allting så att förpackningen är i originalskick. Alla delar måste vara med, likaså eventuella plastförpackningar, dokument och liknande. Förpackningen ska se oöppnad ut, du får alltså inte slita upp förpackningen. Inte heller skriva på originalkartongen som gör att förpackningen ser använd ut.

För produkter som omfattas av ångerrätten gäller att; om produkten returneras i använt eller skadat skick har Excellent Lifestyle AB rätt att göra en nedskrivning av köpeskillingen till skäligt marknadsvärde. Som kund ansvarar du själv för risken vid returfrakt. Vänligen notera att du ansvarar för att varan inte skadas eller försvinner under returfrakten. Vi ber dig därför säkerställa att varan är väl emballerad samt, om nödvändigt, försäkrad. Spara alltid följesedeln tills returen är avklarad.

Har du köpt en möbel eller annan produkt som kräver montering, står inte Excellent Lifestyle AB för eventuella monteringsskador.

Retur av större försändelser: Vid retur av större varor som levererats hem till dig (möbler och större produkter), hjälper vi dig att avtala en dag med transportören för upphämtning. Kontakta: info@excellentlifestyle.se.

Undantag från ångerrätten:
Ångerrätten gäller inte för varor som är tillverkade efter dina särskilda önskemål eller varor som på annat sätt på grund av din beställning har fått en tydlig personlig prägel. Exempel på detta är om du beställer våra utemöbler där du själv bestämmer färgsättningen eller en tavla med ett specifikt mönster eller färg, som sedan tillverkas just för dig. Vid beställning av en specialtillverkad vara kommer vi att kontakta dig för godkännande innan ordern expedieras.
Av hygieniska skäl omfattas ej accessoarer såsom smycken och armband samt underkläder och badkläder av ångerrätten.

Observera att ångerrätt ej gäller företag.

Reklamationsrätt
Trots våra egna och våra leverantörers höga kvalitetskrav kan enstaka varor vara behäftade med fel. Om en vara är felaktig och du har reklamerat i rätt tid ser vi självklart till att varan lagas eller byts ut kostnadsfritt för dig. För att du ska ha rätt att häva köpet krävs att felet är väsentligt och att vi inte har möjlighet att i skälig tid laga eller byta ut mot motsvarande vara.  Märk väl att vid reklamation av plagg med slitningar, om hål/slitningar blir större eller spricker upp så är det ingen godkänd reklamation. Hål/slitningar förväntas uppstå och kommer att bli större eller spricka med tiden.

För att kunna bevisa att du har köpt varan hos oss är det underlättar det om du har kvar din orderbekräftelse. Se därför till att alltid spara orderbekräftelsen. Reklamation av fel i vara samt fel eller dröjsmål i leverans ska till Excellent Lifestyle inom skälig tid från det att du upptäckt, eller borde ha upptäckt, felet, två månader anses alltid vara inom skälig tid. Vi rekommenderar att du gör en eventuell reklamation skriftligen, via e-post.

Sker inte reklamation inom skälig tid från det att felet upptäckts samt inom tre år från det att du tog emot varan förlorar du rätten att göra eventuella påföljder enligt konsumentköplagen gällande mot Excellent Lifestyle.

Har dina varor gått sönder i transporten?
Om skadan är synlig anmäler du detta direkt till chauffören vid mottagandet av försändelsen. Be transportören att göra en notering om skadan på din kopia av fraktsedeln. Vi ber dig också att ta ett foto på skadan och maila det till oss på retur@excellentlifestyle.se. Detta för att underlätta och påskynda hanteringen av ärendet.

En produkt som vi har konstaterat är transportskadad byter vi ut snarast och kostnadsfritt. I normalfallet skickar vi så snart vi kan en ersättningsvara tillsammans med en returfraktsedel som du använder för att kostnadsfritt skicka tillbaka den defekta varan. Vi står för alla kostnader i samband med en reklamation, både frakten för ersättningsvaran och för att få tillbaka den defekta varan till oss. I det fall varan är slut hos oss, återbetalar vi dig det belopp du betalt för varan. Transportskador hör inte till normalfallet men kan i undantagsfall förekomma. Vi ber om er förståelse för detta sådana yttre omständigheter vi inte själva kan rå för. Tänk också på att alltid spara emballaget för att reklamationen ska kunna hanteras korrekt.

Om det är ett dolt fel (elfel eller tekniskt fel) eller att vi skickat fel varor till dig ber vi dig kontakta kundtjänst via e-post info@excellentlifestyle.se. Beskriv problemet så gör vi allt vi kan för att lösa ärendet så snabbt och smidigt som möjligt.

Ej uthämtade paket
excellentlifestyle.se loggar alltid IP-nummer vid köp. Har du beställt men inte hämtat ut ett paket innan det går i retur (ca två veckor för paket), så förbehåller vi oss rätten att fakturera dig 250 kr i frakt- och hanteringskostnader.

Så här returnerar du dina varor

  1. I alla försändelser från oss finns tillsammans med era produkter, en returetikett. Denna skall klistras på paketet vid retur. 
  2. Ta med paketet till utlämningsstället och be om att få göra en ”Kundretur Schenker”.
  3. Så snart vi mottagit returen kontrolleras varan och kvarstående belopp återbetalas. Återbetalningen sker normalt med samma betalningsmetod som valdes vid beställning av ordern. 


GDPR

SÄKERHET & SEKRETESS

Enligt den nya GDPR-lagen vill vi här informera dig om att när du gör din beställning hos oss lämnar du dina personuppgifter såsom namn, adress och personnummer. Samtidigt godkänner du att vi sparar och använder dina personuppgifter för att vi ska kunna fullfölja våra åtaganden gentemot dig som kund. För att kunna ge dig bästa service och följa upp dina ärenden, dokumenterar vi viss kommunikation som vi har med dig via telefon eller e-post. Nedan hittar du mer info om vilka uppgifter vi sparar. Om du har några frågor kring nedan är du varmt välkommen att kontakta oss på info@excellentlifestyle.se

Personuppgifter

För att kunna fullgöra avtalet är vi tvungna att samla in och behandla personuppgifter. Med personuppgift avses all slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person som är i livet. De uppgifter som lämnas vid registreringen registreras och behandlas av oss på Excellent Lifestyle. Vi ber dig upplysa oss om dina uppgifter förändras eller om du upptäcker någon felaktighet.
Vi använder endast uppgifterna för fullgörande av avtalet och för marknadsföring via e post. Vidare lagrar vi uppgifterna för enklare hantering vid framtida relationer. Vi säljer inte personuppgifterna vidare till tredje part.
Genom godkännande av Villkoren godkänner du även Excellent Lifestyles insamling och behandling av personuppgifterna.

OBS! Vi kan INTE se er unika betalkortsinformation vid kortbetalning. All denna information hanteras av Klarna, Payson och Paypal.

Hur använder vi dina personuppgifter?

När du handlar i vår webshop behöver vi använda dina personuppgifter för att kunna leverera dina beställningar, hantera betalningar, eventuella returer, leveransmeddelanden, förändringar i din order, reklamationer och garantier etc. Eftersom vi inte säljer till minderåriga använder vi även dina personuppgifter för att säkerställa att du är tillräckligt gammal för att få handla hos oss (18 år).

De personuppgifter vi sparar:

Namn
Adress
Mobilnummer
E-postadress
Orderkommentar (du som kund har själv möjlighet att skriva en orderkommentar och den ligger kvar på din beställning)
Betalsätt
Orderinformation – när beställningen är gjord, dellevererad/levererad, om något saknades eller du som kund hört av dig och velat göra justeringar av exempelvis storlek, färg etc.

 

Vem får ta del av dina personuppgifter?
Endast de företag som behövs för att kunna genomföra din beställning tar del av dina personuppgifter. D.v.s. t.ex. fraktbolag som behöver ta del av din adress och aviseringsmöjlighet av dina paket eller bolag som sköter din betalning via kort, faktura etc.

Hur länge sparas dina uppgifter?
Vi lagrar personuppgifter endast så länge som det är nödvändigt för att uppfylla ändamålet med behandlingen.

Uppgifter som samlats in i anslutning till din beställning och därmed också används för utskick av våra informationsbrev raderas när du så begär via mail info@excellentlifetsyle.se

Uppgifter som samlats in i anslutning till köp du gjort excellentlifestyle.se kommer i första hand att raderas två år efter utloppet av det kalenderår då köpet gjorts. Uppgifter kan emellertid komma att sparas under längre tid, om vi har ett legitimt behov av längre lagring, till exempel om det krävs för att fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga krav eller om lagring krävs för att vi ska kunna uppfylla krav enligt lag. För att uppfylla kraven i bokföringslagen sparas bokföringsmaterial i sju år, intill utgången av ett räkenskapsår.


Rättslig grund

För att vi ska kunna genomföra dina beställningar är det nödvändigt att lagra dina personuppgifter.
För att uppfylla kraven i bokföringslagen sparas bokföringsmaterial i sju år, intill utgången av ett räkenskapsår.

Registerutdrag

Du har alltid rätt att begära ut ett registerutdrag för att se vilka uppgifter som finns sparade om dig. Om vi har felaktiga, ofullständiga eller missvisande uppgifter registrerade är det vår skyldighet att rätta till dessa efter att du meddelat oss.


MAil-UTSKICK MED ERBJUDANDEN

Hur använder vi dina personuppgifter?

För att kunna skicka ut e-mail med information om erbjudanden, event och nya produkter behöver vi lagra dina personuppgifter. Detta sker i vårt kunddatabas.

De personuppgifter som vi sparar är:

Förnamn
Efternamn
E-postadress

Vem får ta del av dina personuppgifter?
Vi låter endast de företag som hjälper oss att nå ut till er kunder ta del av era uppgifter.

 – i vårt fall just nu, sker detta endast via oss.

Godkänna/avböja information via e-mail
Du har när som helst rätt att avregistrera dig från vår information via e-mail. Maila direkt till oss på info@excellentlifestyle.se så ser vi till att du inte längre får information via e-mail från oss.

 

Hur länge sparas dina uppgifter?

Uppgifter som samlats in i anslutning till din beställning och därmed också används för utskick av våra informationsbrev raderas när du så begär via mail info@excellentlifetsyle.se

Registerutdrag

Du har alltid rätt att begära ut ett registerutdrag för att se vilka uppgifter som finns sparade om dig. Om vi har felaktiga, ofullständiga eller missvisande uppgifter registrerade är det vår skyldighet att rätta till dessa efter att du meddelat oss.


ANSVARIG FÖR HANTERING AV PERSONUPPGIFTER

Excellent Lifestyle AB
Getabocksvägen 1
187 54 TÄBY

Organisationsnummer: 556630-1007

E-post: info@excellentlifestyle.se

Cookies
Den 25:e juli 2003 trädde en lag i kraft som säger att alla som besöker en webbplats som använder cookies ska informeras om vad det är, varför de används och ska ha möjligheten att vägra användning av cookies. En cookie är helt enkelt en textfil som sparar information på din dator. Cookies används för att förbättra webplatsen och erbjuda möjligheter som inte vore möjliga annars. Cookies används på excellentlifestyle.se för att till exempel lagra information om vad du har i din varukorg och för att “komma ihåg” vem som är inloggad.

Om du har valt att inte tillåta cookies kommer du inte att kunna handla här.
Om du har problem med varukorgen eller inloggning kan det bero på att du inte accepterar cookies, om du vill acceptera cookies går du in på menyn "Verktyg" i ett Internet Explorer-fönster, och väljer "Internetalternativ". Där kan du tillåta cookies. Om du har något problem med detta, maila oss på kundtjänst så hjälper vi dig.

Force majeure
Vi befrias från att fullgöra leverans om det rätta fullgörandet därav förhindras på grund av omständighet utanför vår kontroll och som vi skäligen inte kunde ha räknat med vid avtalets träffande och vars följder vi skäligen inte kunnat undvika eller övervinna, såsom arbetskonflikt, eldsvåda, olycksfall, krig, myndighets beslut eller annat förhållande som har legat utanför vår kontroll och som väsentligen inverkar på vårt rätta fullgörande av avtalet.

Tvist
Excellent Lifestyle strävar efter att samtliga kunder ska vara nöjda. Vi försöker alltid att i första hand komma överens med dig om någonting har blivit fel. Denna länk leder till EU:s gemensamma tvistlösningssida ec.europa.eu/odr

Om vi trots våra ansträngningar inte kan komma överens rekommenderar vi dig att vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden för en oberoende prövning. Självklart följer vi Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.